2019-03-07 | 20:48:12
Ett decennium
Herregud, om lite mindre än en månad kommer jag att ha haft min blogg i tio år. TIO ÅR. Att tänka sig att den fortfarande existerar! Att blogg.se inte lagts ned, att jag inte stängt av bloggen? Inte för att jag har skrivit så mycket, men det är väldigt roligt att gå tillbaka då och då och kolla på gamla inlägg. ☺️
 
Jag vet inte om 12-åriga jag hade anat var jag hade varit i livet just nu. Jag tror att jag då ville gärna jobba med grafisk formgivning – jag höll på en del med webbdesign här på min blogg och att illustrera i vektorgrafiksprogram + Photoshop. Dock var det inte lika lukrativt med webbdesign, och det var inte heller lika mycket prestige som att bli exempelvis läkare. Fast jag var ju ändå bara tolv när jag tänkte på yrkesval, man snappade upp det från sin omgivning och tog efter deras åsikter utan vidare tanke. Idag studerar jag på Chalmers till civilingenjör inom IT! Jobbar deltid med att designa och implementera hemsidor på Hyperlab, så lite kul att det hela började härifrån. 
 
Efter våren kommer jag ha skrivit klart mitt kandidatarbete och därefter ska jag påbörja mitt första år på min master... i Hong Kong!!! Det låter sjukt kul, spännande OCH skrämmande! Ett helt år. Jag hoppas att det kommer att bli bra, det löser nog sig när jag väl är där. Fram tills nu har jag varit där 3 gånger, en gång med min familj när jag var 11, en gång med pappa när jag var 17 och en till gång när jag fyllde 21. I samband med sista gången åkte jag också iväg med en till person runtom sydostasien i 70 dagar, så ett år i Hong Kong är inte FÖR läskigt. Däremot kommer jag vara helt ensam nu. Det kommer att finnas en tjej i min klass som också åker med mig till samma universitet, så vi har i alla fall varandra att stödja sig på ifall något händer!
 
Ja, sista gången som jag skrev var ju för 3 år sen och det har ju hänt lite sedan dess. Nämnde då att jag redan hade studerat ett år på Chalmers och att ett års studieuppehåll väntade på mig, men som det står tidigare här i texten så studerar jag fortfarande på Chalmers på IT! Yeap, I went back.
 
Studieuppehåll
Under mitt studieuppehåll jobbade jag som läxhjälp, attraktionsförare på Liseberg, medarbetare på Lidl och "teknisk assistent" på Volvo Cars. Varje jobb har lärt mig himla mycket och varit otroligt nyttigt. Man ska aldrig underskatta hur tungt och påfrestande service-inriktade yrken kan vara. Kunder kan vara riktigt otrevliga ibland. De tre första jobben gav mig möjlighet att spara ihop pengar för att åka iväg på en 70-dagars lång resa med en annan person, och det var verkligen guld värt! Vi åkte till (i tur och ordning):
  • Vietnam (ca 5 veckor)
  • Kambodja (en vecka)
  • Thailand (3 veckor)
  • Hong Kong (ca en vecka)
Så totalt 10 veckor = 70 dagar! Vi åkte från 25:e januari till 5:e april om jag inte missminner mig (det tror jag inte, har väldigt god sifferminne). Hong Kong var så jäkla bra!!! Och nu ska jag tillbaka dit. 😱 
 
Thailand
Något annat som stod ut för mig på resan var hur sjukt vackert hav kan vara? Det kan vara kristallklart, ha en grönturkos ton och vara VARMARE än luften. Tänker mig tillbaka till stränderna vid Koh Samui, Thailand. Så himla vackert och skönt. Tror att det var kanske 29° i vattnet. När jag var i Thailand fick jag också prova på att snorkla. DET var en upplevelse. Man blir så fascinerad av allt som finns under ytan och det hjälpte verkligen att det mesta var så färgglatt! Jag måste dock medge att jag blev lite äcklad av varelserna som låg lite varstans på botten. Har för mig att det var sjögurkor (vågar inte att googla på dem, äcklas redan av tanken) och eftersom att det var så lågt där man snorklade i vissa delar av stranden kunde man trampa på dem. De är ju helt ärligt bara stora, stora maskar. Fy. Jag klarar inte det. I alla fall, vi snorklade också vid djupare vatten i ca 6 timmar. Vi åkte tillsammans med andra turister på en sådan tour. Jag anmärkte under resan att det var lite roligt att folk hade på sig heltäckande t-shirts när de snorklade (det blir ju tyngre att simma). Själv valde jag att ha på mig flytväst, för att jag inte orkade hålla mig flytandes, så den lyckades skydda mig mot solens starka skadliga strålar. Min rumpa skyddades inte däremot, så den blev tomatröd och bränd. 😢 Stay safe, kids. Då fattade jag varför folk hade på sig heltäckande kläder... Aj, aj, aj.
 
Åh! Maten. I. Thailand. DRÖM!!!
 
Tillbaka i Sverige och jobb på Volvo Cars
Här hade jag tur och fick hjälp av samma person jag åkte med på resan att komma och jobba på Volvo Cars som "teknisk assistent". Lite flummig titel och det var inte heller så tydliga arbetsuppgifter. Jobbade där från och med 10:e april fram tills att skolan började i september. Jag fick då chans att prova på att skapa animerade videor för att lära ut (typ i stil med Kurzgesagt på Youtube) och den 20-minuters långa videon som jag skapade blev bra mottagen av dem på företaget. Väldigt, väldigt kul. På det här jobbet fick jag även inse att det är otroligt många som jobbade med helt andra områden än vad de utbildade sig till. Det var en skön insikt, för det betyder att min val av utbildning inte behöver innebära att min framtid är huggen i sten. Att bli civilingenjör ger en möjlighet att flyta in på många andra områden – man blir problemlösare! Dessutom spelar IT en större roll alltmer nu för tiden. Det mesta digitaliseras. Det mesta behöver kodas. Allt som allt: att vara civilingenjör var inte så illa, och då jag redan hade läst ett år kunde jag väl lika gärna fortsätta. Jag visste vad jag hade att vänta och en tydligare bild på vad som kan komma efter utbildningens gång.
 
2018 och framåt
Sedan jag började på Chalmers igen har det bara gått uppåt. Det har varit lite svackor här och där, och jag har känt mig stundvist ensam, men det blir verkligen bättre. I slutet av 2017 kom jag i kontakt med mitt nuvarande jobb och det har varit en gåva från himlen. Det jag saknade från IT var praktisk erfarenhet. Det går inte att lära sig programmering utan att faktiskt göra det. Man kan inte läsa sig till kunskaperna. Du måste koda. Koda fult. Koda om. Koda bättre. Att få hålla på med det ger mycket bättre förståelse över varför vissa kurser lärs ut och en bättre uppskattning på vad som behövs. Det motiverar. 
 
Jag har också gjort jättemycket under 2018! Jag har rest till London, till Vadstena och till Budapest. Jag har njutit varje sekund av rekordvärmen. Låg och degade vid Bergsjöbadet. Målat massor. Livet har varit underbart, och jag ska jobba för att det ska bli ännu bättre!!
 
Nu
Det hade varit roligt att utnyttja mina nyfunna kompetenser inom webbdesign och designa om min blogg. 😉 Kanske skulle jag blogga lite då och då under mitt år i Hong Kong? Det kommer jag att behöva göra ändå, så här kanske blir bra? I'll see about that. 
 
Wow, det här var ju ett massivt inlägg. Kände dock att det var dags för en sammanfattning över vad som har hänt och vad som ska ske! Ett ypperligt tillfälle för att skjuta upp på det akuta plugget som jag har just nu, hehe.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback